martes, 8 de abril de 2008

Què s'entén per equitat educativa?

El paper de l'educació al context de la societat del coneixement i l'evidència de l'augment de les desigualtats al món han situat els aspectes de la qualitat i l'equitat al centre del debat de les polítiques educatives. Des d'una perspectiva ètica, la qualitat i l'equitat són conceptes indissociables i condicions mútuament necessàries. Avui no és pot parlar d'un sistema educatiu de qualitat si no contempla la igualtat d'oportunitats. Donat que la legitimitat de la democràcia rau en la igualtat d'oportunitats de totes les persones, existeix un consens en el discurs polític i pedagògic pel que fa a la igualtat d'oportunitats educatives. Però, què ha succeït quan s'han intentat concretar les polítiques educatives? Que el concepte d'igualtat d'oportunitats s'ha entès de maneres molt diverses en funció del major o menor èmfasis en els aspectes d'equitat. Podem resumir aquestes diferències en dues grans orientacions:

- Les que plantegen la igualtat d'oportunitats en l'accés genèric a l'educació.
- Les que plantegen la igualtat en l'accés, els processos i els resultats educatius, a partir de l'atenció a la diversitat ( a dins i a fora del centre educatiu).

Aquestes són les diferents orientacions que podem trobar en el camí recorregut per democratitzar l'educació. D'elles, la que ara per ara està arrelada al discurs pedagògic és la segona. Per tant, en termes generals el que està consensuat actualment com equitat en educació és el conjunt d'accions positives orientades a fomentar la igualtat d'oportunitats i la justícia social, a partir de la valoració de la diversitat cultural i l'atenció a grups de desigualtat educativa, facilitant condicions d'èxit entre tots els sectors socials.

No hay comentarios: