martes, 29 de abril de 2008

Educació, integració i igualtat d'oportunitats (II)

Una petita reflexió personal

1. De l'exclusió a la inclusió educativa

L'evolució de l'exclusió a la inclusió educativa, o el que és el mateix, de la manera d'entendre i atendre la diversitat, no és el resultat d'un procés linial, però es poden establir de manera esquemàtica les etapes següents:

  • Etapa d'exlusió: educació reservada a les èlits.
  • Etapa de segregació: es reconeix el dret a l'escolarització de totes les persones, però en escoles separades.
  • Etapa d'integració: les polítiques educatives comparteixen el reconeixement de la igualtat d'oportunitats, però limitant aquesta igualtat a l'accés a l'educació. De cap manera es garanteix el dret a rebre respostes a les pròpies necessitats de de la igualtat en tots els àmbits.
  • Etapa de reestructuració: és l'etapa actual. És l'etapa de les reformes educativevs inclusives, que reenfoquen i amplien la perspectiva integradora. La inclusió educativa, o educació sense exclusions, planteja que el sistema educatiu ha de trobar la manera d'educar a mb èxit a tot l'alumnat, defensant que s'ha de respondre des de la unitat a la diversitat de necessitats de totes i cada una de les persones. Des d'aquesta perspectiva, la política educativa ha de regir-se pel principi de l'equitat i de la justícia oscial, entenent l'equitat com la igualtat d'oportunitats educatives tan en l'accés, com en els processos i els resulatss educatius.

No hay comentarios: