martes, 29 de abril de 2008

Educació, integració i igualtat d'oportunitats (I)

Preàmbul

Abans d'iniciar el desenvolupament d'aquesta petita reflexió personal, considero important la citació d'una sèrie d'idees clau al voltant de les quals giren les meves consideracions:

  • La qualitat i l'equitat són conceptes indisociables i condicions mútament necessàries.
  • L'educació de qualitat per a tots és una necessitat bàsica per al desenvolupament individual i col.lectiu, i un factor determinant per a la inclusió o l'exclusió social i econòmica de les persones i els territoris.
  • Garantir l'exercici del dret fonamental a l'educació de qualitat per atots al llarg de la vida requereix un projecte polític que responsabilitzi la societat en conjunt.
  • Un dels trets bàsics de la societat contemporània és l'augment de la pluralitat cultural, dinàmica motivada pel creixement de la immigració.
  • No hi ha relacions entre cultures, sinó entre persones d'orígens culturals diferents.
  • Les institucions públiques han de vetllar perquè tohom pugui exercir el dret a l'educació en les mateixes condicions, aplicant el criteri d'equitat.
El arrel d'aqueste idees es troba a la Carta de les Ciutats Educadores (2004), la Declaració Universal del Drets Humans (1948. Veure el preàmbul i l'article 26), al Pacte Internacional de Drets Econòmics, Socials i Culturals (1966), a la Declaració Mundial sobre Educació per a Tots /1990), a la Cimera Mundial per a la Infància (1990), a la Declaració Universal sobre la Diversitat Cultural (2001) i a l'Informe Delors(L'Educació amaga un tressor, 1996).

No hay comentarios: