martes, 29 de abril de 2008

Educació, integració i igualtat d'oportunitats (III)

2. Educació i diversitat cultural: aclaració de conceptes rellevants

- Assimilacionisme: és el corrent de pensament i acció que a partir del reconeixement de les diferències entre grups culturals posa:

  • D'una banda, la primacia d'una cultura sobre les altres cultures.
  • I per l'altra, la incompatibilitat de les diferentes cultures en nom d'una concepció de la diferència tancada hermèticament en ella mateixa, que és incapaç de veure les complementarietats i les semblances que hi ha entre aquestes mateixes cultures i utilitzar-les de manera positiva.

L'assimilacionisme cerca fer desaparéixer la diferència i assolir una homogeneïtzació cultural. Respecte a l'educació, la perspectiva assimilacioniste es percep en el monoculturalisme característic de l'estat-nació, com el fracés, que ha utilitzat l'escola per imposar i reproduir la uniformitat històrica de França.

- Multiculturalisme: com a opció ideològica, el multiculturalisme neix al Canadà i als Estats Units als anys 60 dins dels moviments pels Drets Civils de les minories culturals. Era una resposta a les polítiques segregacionistes i assimilacionistes que estaven encovertes sota un discurs i unes línies que establien només a la teoria la igualtat en drets i oportunitats de totes les persones. Una de les característiques del multiculturalisme és el pas delparadigma polític a l'ètic, és a dir, la substitució de la noció d'igualtat per a la de justícia. Amb el multiculturalisme es configura el dret a la diferència i el reconeixement de la diversitat cultural com a fet estructural inqüestionable. El multiculturalisme es limitarà a evidenciar la realitat i plantejar les limitacions dels sistema polític actual respecte de la diversitat, sense entrar en com esrelacionen les persones de diferentes origens culturals enun mateix entorn social.

- La interculturalitat: la noció d'interculturalitat es va començar a utilitzar a partir dels anys 70 del segle XX coma reacció als postutlats de l'assimilacionisme i el multiculturalisme, i està relacionada amb el concepte de cohesió social. Els trets característics de l'enfocament intercultural aplicats a l'àmbit educaitu són:

  • La necessitat d'establir un marc de relacions que faciliti la integració social, econòmica i política en un pla d'igualtat.
  • Una alternativa crítica a l'educació monocultural, que argumenti la negativitat de l'assimilacionisme.
  • Una educació adreçada a tothom. Estracta d'una pedagogia que se centra en la diferència i la diversitat, més que enuna educació adreçada als membres de minories socioculturals.
  • Una educació que no es culturalisme. Donar importància no tan sols a les diferències culturals, sinó també als elements compartits per les diferents cultures.
  • La recerca de la comunicació i la relació intercultural. Superació de la mera coexistència de cultures.

No hay comentarios: